مدار فرمان استارت استوپ تک شستی

مدار استپ استارت با کنتاکتور

مدار فرمان تصویر فوق معروف به مدار فرمان درب اتوبوسی می باشد به صورتی که با فشار دکمه برای بار اول بوبین کنتاکتور k3 وارد عمل شده و با فشار مجدد همان دکمه بوبین کنتاکتور k3 بی برق می شود.

نام دیگر این مدار فرمان راه اندازی و استوپ موتور با یک شستی می باشد. کنتاکتورهای k1 و k3 در نقش حافظه جانبی این مدار فرمان می باشند.

به جای کنتاکتورهای k1 و k2 میتوان از رله های دو حالته استفاده نمود که معروف ترین آنها با مارک finder شناخته می شود.

کلید استپ استارت

این رله در ۴ حالت کاری مختلف تولید شده است به عنوان مثال در مدل ۲۰٫۲۲ با تحریک بوبین A1 و A2 در این رله دو سوئیچ موجود بر روی آن تغییر حالت می دهند و اگر آخرین وضعیت آنها بسته باشد به وضعیت باز می روند و اگر آخرین وضعیت انها باز باشد به حالت بسته خواهند رفت.

توجه: در هنگام استفاده از این مدل رله باید به آخرین وضعیت رله توجه نمود. زیرا به دلیل قطع برق این رله در وضعیت خود باقی مانده و میتواند با وصل مجدد برق برای ما خطر آفرین باشند اما در مدار کنتاکتوری دیگر با این خطر رو به رو نخواهیم بود و با قطع برق مدار فرمان، کنتاکتورها به حالت پیش فرض خود ریست خواهند شد.

1+

منتشرشده توسط

هومان هُرمُزدی

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته برق گرایش قدرت از دانشگاه باراجین در سال 1395. مدرس دوره های آموزشی "ورود به کهکشان وردپرس" و "نوپای ناب"

2 دیدگاه در “مدار فرمان استارت استوپ تک شستی”

  1. سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه
    بدین
    ما در زمینه درب های ضد سرقت و ضد حریق فعالیت می کنیم.خوشحال میشوم از وبسایت ما دیدن کنید

    0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *